چهره بازار خودرو ایران در سال ۹۷
سه شنبه 16 شهریور 1395 - 00:13:00
به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو» به نقل از دنیای اقتصاد، پس از توافق هستهای بود که خودروسازان داخلی وارد مذاکره با شرکتهای خارجی شدند و از پس این مذاکرات، چند قرارداد و تفاهمنامه میان آنها به امضا رسید. بر این اساس، تا به امروز قرارداد میان ایران خودرو و پژو و تفاهمنامه بین سایپا و سیتروئن امضا شده و گفته میشود رنو نیز به زودی فعالیت جدید خود را در خودروسازی کشور آغاز خواهد کرد. بر این اساس قرار است که خودروهای جدید خارجی طی دو سال آینده و به تدریج، راهی خطوط تولید و بازار خودرو ایران شوند تا رنگ و روی این «بازار» در سال 2018 (1397) تغیراتی اساسی را به خود ببیند.
هرچند مشتریان ایرانی انتظار داشتند پس از توافق هستهای و برجام، خودروهایی ارزان قیمت روانه بازار کشور شوند، با این حال عمده محصولاتی که از طرف خارجیها برای مشتریان ایرانی در نظر گرفته شدهاند، قیمتی بالای 50میلیون تومان دارند. البته ظاهرا خودروسازان خارجی یکی، دو محصول نسبتا ارزان نیز برای بازار زیر 50 میلیونیها در نظر گرفتهاند که هنوز مشخص نیست ازسوی کدام یک از شرکتهای خودروساز خارجی تولید و عرضه خواهند شد.اگر نگاهی کلی به خودروهای آینده بازار ایران بیندازیم، متوجه میشویم که بیشتر آنها در بازه قیمتی 50 تا 100 میلیون تومان عرضه میشوند و در بازار زیر 50 میلیونیها و بالای 100 میلیون، تراکم محصولات جدید کمتر است.
برگ برنده بازار زیر 50 میلیونیها
با وجود آنکه قراردادها و تفاهمنامههای خارجی خودروسازان در پسابرجام، هنوز نتوانسته مشتریان بخش اصلی بازار خودرو کشور را راضی کند، ممکن است با عرضه یکی، دو محصول نسبتا ارزان، تحولی نسبی در این «بخش» ایجاد شود. آن طور که در خبرها آمده است، رنو محصولی ارزان به نام «کوئید» را برای بازار خودرو کشور در نظر گرفته که احتمالا اوایل سال 2018 میلادی روانه ایران خواهد شد. هرچند هنوز مشخص نیست این خودرو دقیقا با چه قیمتی به دست مشتریان ایرانی خواهد رسید، با این حال گمانهزنیها حول و حوش 25 تا 30 میلیون تومان میچرخد. شرایط کیفی و ظاهر کوئید سبب شده دو خودروساز بزرگ کشور بر سر آن با رنو وارد مذاکره شوند، چه آنکه به اعتقاد کارشناسان، این محصول میتواند برگ برنده بازار خودروهای زیر 50 میلیون تومان لقب بگیرد. اگر کوئید با قیمت پیش بینی شده به ایران بیاید و در کنار آن، محصولات ارزان نیسان و فیات نیز (که ظاهرا مذاکرات آنها کم و بیش در جریان است) راهی کشور شوند، بخش اصلی بازار خودرو کشور با تحولی نسبی در سال 97 روبهرو شده و حتی احتمال حذف محصولات قدیمی آن نیز وجود دارد. تغییر چهره بازار زیر 50 میلیونیها میتواند اثری بزرگ و ملموس بر خرید و فروش خودرو بگذارد، چه آنکه حدود 80 درصد از مشتریان، قدرت خریدی متناسب با این بخش از بازار را دارند.